Afgelopen week vergaderde de Taxi Group van de IRU (International Road Transport Union), waar GTL bij aangesloten is.
Op de vergadering waren ook nationale taxifederaties vanuit andere Europese landen maar ook uit Australië aanwezig alsook taxibedrijven/centrales uit verschillende Europese landen.
Elk bracht verslag uit over de actualiteiten in het eigen land, waarbij stil gestaan werd bij de ontwikkelingen rondom autonoom rijden. In de VS en China zit dit al in een gevorderde fase, in Europa zijn de eerste pilootprojecten bezig en worden volgend jaar nog meer pilots verwacht.
Europese Taxi-regels? IRU is tegen
De IRU volgt ook de initiatieven in navolging van de mededeling van de Europese Commissie in 2022 met aanbevelingen voor taxi-regelgeving in de EU-landen. De Commissie verklaarde dit jaar in mei dat ze dit mogelijk opnieuw op haar agenda wil plaatsen.
In tegenstelling tot de internationale Taxi-platformen, is de IRU geen voorstander van Europese taxiregels; zij wil de taxiregelgeving zoveel mogelijk op nationaal/lokaal niveau houden.
Move EU, de Europese belangenorganisatie van Uber en Bolt, is wel voorstander van een Europees initiatief. De internationale taxi-platformen willen een verregaande deregulering van de taximarkt overal in de EU: Press Release Move EU – A Single Market for Ride-Hailing Could Unlock up to 219,000 Jobs and cut CO₂ emissions by 29%
Europese Milieueisen
Er was ook aandacht voor de Europese maatregelen inzake duurzaamheid. De taxisector wordt steeds meer getroffen:
- De verduurzaming van wagenparken, waar eind dit jaar een concreet Europees voorstel voor wordt verwacht,
- CO2 emissie standaarden, waarvan ook een voorstel eind van het jaar wordt verwacht
- De energie belasting richtlijn, waar het Deens voorzitterschap van de EU vaart in wil maken.
Verder kwam de herziening van de EU aanbestedingsrichtlijnen aan bod, waarvoor de Europese Commissie recent een evaluatie publiceerde en in 2026 meer zicht op moet komen.
Omzetting richtlijn Platformwerkers
En tot slot brachten de leden van de IRU, waaronder GTL, verslag uit over de werkzaamheden in hun land ter omzetting in nationale wet in de van de Europese richtlijn van 23 oktober 2024 betreffende de verbetering van de arbeidsvoorwaarden bij platformwerk



