Op 6 januari startte fase 2 van het nieuwe net van De Lijn in het kader van Hoppin. Daarmee is nu 89 % van het net van De Lijn aangepast aan de principes van de nieuwe visie: duurzamer, efficiënter, vraagvolgend en gecombineerd met andere aanbieders (zoals taxibedrijven) van duurzame mobiliteit.
Flex: eerste resultaten
Naast de grote aanpassing van het regulier net ging dus het nieuwe flexvervoer, de opvolger van de belbus van start. Het flexvervoer is uitgebreider dan het oude belbusaanbod, niet alleen omdat het een groter gebied bestrijkt en meer gemeentes bedient, maar ook een ruimere beschikbaarheid biedt. De reiziger kan zijn Flexrit voor een rit reserveren via de Hoppincentrale (app, website of telefoon).
Tot en met donderdag 18 januari werden al 38 263 reservaties genoteerd voor ritten tot en met eind januari, goed voor 45 834 reizigers. Ongeveer 75 % van de reservaties gebeurt via de Hoppin-app of de website. De telefooncentrale is nog in opstartfase: de wachttijden liepen in de eerste week soms op.
Voor klanten en callcentermedewerkers is het flex nieuw. Klanten hadden nog veel inhoudelijke vragen en zochten vaak bevestiging voor een digitaal gevonden reisweg. Intussen zijn de wachttijden gezakt. De verwachting is dat dit nog verder zal zakken als de routine verder stijgt. De Lijn volgt de werking van de Hoppincentrale nauw op met de leverancier en stuurt bij waar nodig.
Bron: Minister Lydia Peeters, 19 januari 2024
Lydia Peeters ivm 10 dagen lancering nieuw net