GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

08/09/2022 - Brussels World Strike

Honderden taxichauffeurs vertrokken van Brussels Noordstation voor internationale betoging (Brussel)

Voorwoord GTL

De internationale taxibetoging op initiatief van de Brusselse taxiverenigingen en van een reeks lokale vakbonden uit het buitenland, is in volle gang.
De betoging is inderdaad geen initiatief van de GTL,  onze Groepering heeft  niet deelgenomen aan haar organisatie. Anderzijds begrijpen wij de verzuchtingen van deze chauffeurs en exploitanten. Zij hebben  in Brussel en Zaventem, maar ook in veel andere grote Europese steden, jarenlang  zware problemen en veel  schade ondervonden door de oneerlijke en illegale concurrentie van Uber.

Het recente schandaal dat met de Uber-files aan het licht is gekomen, over illegale praktijken van Uber,  verdient een diepgaande analyse van de rol die regeringen en een aantal hoge ambtenaren de afgelopen jaren hebben gespeeld om Uber te bevoordelen.

In Nederland bijvoorbeeld zal de staatssecretaris de fiscale behandeling van Uber toelichten tijdens een vertrouwelijke briefing in de 1e en 2e wetgevende kamer.

Brusselse taxihervorming

Voor de Brusselse exploitanten staat er nog een andere belangrijke zaak op het spel. De Brusselse regering is voornemens de uitvoeringsbesluiten van de taxi en vvb-hervorming binnen enkele weken definitief goed te keuren. Een verdienste van die hervorming is dat ze de  chauffeurs die via digitale platforms werken, eindelijk een wettelijke  kader zal bieden. Maar de Brusselse exploitanten kunnen niet akkoord gaan met het aangekondigde plafond van 3.500 vergunningen voor voertuigen, in  een stad van 1,1 miljoen inwoners.  Het aantal licenties was een paar jaar geleden nog beperkt tot 1.500; voor GTL en voor de Brusselse exploitanten moet dit in de toekomst beperkt worden tot 2.600 vergunningen. Dit aantal komt overeen met het aantal voertuigen dat door Brussel al is toegelaten voor Uber-chauffeurs, met uitsluiting van degenen die in Brussel hebben geopereerd met VVB-vergunningen die zijn afgeleverd werden door de andere gewesten van het land. Los van het feit dat het volledig illegaal was, horen die chauffeurs helemaal niet thuis op de Brusselse taximarkt.

Wij hopen dat de "Brussels World Strike"  correct en zonder incidenten zal verlopen en rekenen op begrip kan van de bevolking.

Hierna volgt het persbericht van BELGA over het evenement

PERSBERICHT BELGA

Brussel: Taxichauffeurs verzamelen aan Brussels Noordstation voor "internationale betoging"
Op de Koning Albert II-laan in de buurt van het station Brussel-Noord verzamelen sinds donderdagochtend honderden taxichauffeurs voor een internationale taxibetoging tegen Uber. Een stoet van wagens trekt rond de middag van het Noordstation naar de Europese wijk. De Brusselse politie verwacht zware verkeershinder en raadt iedereen aan om de omgeving te vermijden.

Op de betoging worden taxichauffeurs uit meerdere Europese landen verwacht. Er zijn al Spaanse, Portugese, Griekse en Zwitserse vlaggen en nummerplaten te zien tussen de betogers, die zich zowel met de auto als te voet verzamelen. Tussen de wagens duikt zelfs een typische Londense taxi op. De taxisector eist dat er een politieke reactie komt na de onthullingen van de UberFiles. Via een datalek kwamen begin juli ruim 124.000 interne documenten, met memo’s, agenda’s, WhatsApp-berichten en andere gegevensbestanden van de periode 2013-2017 aan het licht.

De Europese taxiverenigingen eisen dat er onderzoeken worden ingesteld tegen Uber, zowel op Europees als op nationaal niveau. Ze willen dat er sterke maatregelen genomen worden en er eventueel sancties komen.

Omstreeks 11.30 uur is het vertrek van de stoet voorzien. Die gaat langs de Kruidtuinlaan, de Regentlaan om dan af te slaan op de Belliardstraat. Van daaruit gaat het richting het eindpunt: het rondpunt aan het Schumanplein. Onderweg volgen er mogelijk hier en daar wegblokkades door de taxi’s en de kans is groot dat ze op de Regentlaan halt zullen houden voor het kabinet van Brussels minister-president Rudi Vervoort.

De taxibetoging krijgt ook steun van vakbond BTB-ABVV. “Een businessmodel zoals dat van Uber uit de Uber-files is niet welkom wat ons betreft”, verklaart Frank Moreels, voorzitter BTB, in een persbericht. Hij hoopt dat de Brusselse regering nu naar de toekomst kijkt en ziet dat het taxiplan een stap in de goede richting is. De voorwaarde voor BTB-ABVV is dat elk taxi- of limousinebedrijf zich aan de nationale en gewestelijke regels houdt en dat er een modernisatie van de taxisector komt. “Waarom maken de regeringen in ons land zelf geen werk van een overkoepelende taxi-app zoals we reeds eerder suggereerden? Om op die manier snelle, efficiënte en aan duidelijke tarieven onderworpen taxidiensten aan te bieden”, stelt Moreels.

Bron: Belga en Het Nieuwsblad


Top