Er lopen 2 belangrijke initiatieven op Europees niveau:
Europese aanbeveling taxiregulering
De Europese commissie publiceerde aanbevelingen (“Guidelines) voor de Europese lidstaten voor de regulering van de taxidiensten (inclusief VVB).
U vindt via de link hieronder de tekst van mededeling van de Europese Commissie aan de Europese instellingen daarover:
Mededeling EU-Commissie over duurzaam lokaal personenvervoer op aanvraag.pdf
Er komt een Europese richtlijn over het statuut van platformwerkers
Anderzijds is er een ontwerp van richtlijn over de platformwerkers. Dit viseert niet alleen de platformen die zoals Uber en Bolt altenatieve taxidiensten aanbieden maar ook digitale platformen die met fietskoeriers en andere mensen werken (er is een horizontale aanpak tussen de betrokken werknemers uit alle sectoren). Ook de taxicentrales voelen zich geviseerd
Met dit voorstel van richtlijn wil men de mensen die via bepaalde digitale platforms werken, als werknemers te herclassificeren.
Lees hier het voorstel:
De weg naar een richtlijn zal tijd vergen: het moet naar het EU-Parlement (opmerkingen worden rond mei of juni 2022 verwacht) en naar de Raad van Europa waarin de vertegenwoordigers van verschillende Europese landen zetelen. Een aantal daarvan zijn naar verluidt tegen en willen niet over Europese criteria praten.
Men verwacht dat de richtlijn pas in 2025 zou aangenomen worden? Daarna volgt de omzetting door de Lidstaten.
Platformen als Uber en Bolt zijn tegen het project, de vakbonden verdedigen het.
De bedrijven van de taxisector worden in deze discussies vertegenwoordigd door de International Road Transport Union (IRU).
De volgende vergadering van de IRU TAXI GROEP gaat door op 7 maart 2022 en zal dan beslissen over een standpunt tegenover deze twee EU-initiatieven.